Theo-Namita.reismee.nl

Centraal Australie (Het Red Centre)

Okee, wij zijn onderweg naar het midden van dit gigantische land. Onze 3 daagse reis kent 9 personen in totaal, paar ‘Welsh' meiden, Zwitserse en Franse jongens en 1 Ier. Het gezelschap is gevarieerd maar dat is ook heel leuk. Na het ophalen van deze mensen, rijdt de toergids Wayne, door naar een Kamelenkamp. Dat is de eerste stop waar je voor 6 dollars, 5 minuten op een kameel kan rijden. Is leuk om te zien maar niet voor ons bestemd. Wij gaan voor de koffie en een sandwich met bacon en eggs. Daarna rijdt de bus door totdat wij bij Ayers Rock Ressort aankomen. Onze eindbestemming voor deze dag is het tentenkamp want we gaan kamperen, ha ha. Het is bloedheet in de tenten en de vliegen zijn een plaag. Veel mensen kopen in de loop van de dag een vliegennet voor hun gezicht. Koen, dat doen wij niet want dat is net zo irritant en je weet er alles van, toch? Dan maar ieder seconde even met de hand wapperen.

Dag 1: Uluru & Kata Tjuta

Na de eerste kennismaking in het kamp vertrekken wij voor een bezoek aan het cultureel centrum en een wandeling bij Kantju Gorge. Deze plekken zijn in het Uluru-Kata Tjuta National Park. In dit park vind je ook de reusachtige Monoliet Uluru wat voor de Aboriginals het heilige gebied is (en beter bekend is als Ayers Rock) en de koepelrotsen Kata Tjuta (beter bekend als de Olga's). Dit is een alternatief plan want de wandeling van de ‘Valley of the Winds' op de Uluru is gesloten vanwege de hoge temperatuur (boven 36 graden). De wandeling brengt ons naar een kloof tussen de rotsen met een magnifiek uitzicht op het uitgestrekte woestijngebied. Helaas moet Theo halverwege stoppen want hij de zolen van zijn wandelschoenen laten los. Later op de avond brengen wij een bezoek aan een plek waar wij de bijzondere zonsondergang en reflectie van dit fenomeen op de monoliet kunnen waarnemen. Op deze plek worden wij getrakteerd op bubbels en toastjes. Daarna is het terug naar het kamp, barbequen met Theo aan het roer. Nico, eindelijk staat Aussie menu op tafel met kamelensaucijzen, kangaroo vlees en biefstuk. We gaan gauw slapen want we moeten weer vroeg op (wekker gaat om 4.30 uur af).

Dag 2: Uluru Base walk & Mala walk

De bus vertrekt om 5.30 uur richting het uitkijkpunt voor de zonsopgang. Met ons rijden hordes bussen naar dezelfde plek. De zonsopgang is wederom schitterend en adembenemend. Het is alleen jammer dat dit zo'n toeristische show is met teveel mensen die allemaal druk bezig zijn de camera's vol te schieten. Daarna beginnen wij aan een 2 uur durende wandeling om de Uluru heen. Het is al aardig warm dus het is goed dat wij een flink voorraad water hebben meegenomen. Om 9.00 uur zijn wij weer terug bij de bus en dan wachten wij op een heuse Aboriginal die de ‘Mala walk' begeleidt. Deze wandeling van anderhalf uur leidt langs plekken die door de Aboriginals zijn gebruikt. De oude tradities en mythologische verhalen geven een beeld weer van het leven van vroeger! Het is vervolgens tijd om terug te gaan naar het kamp voor de lunch. Hierna pakken wij alles in en vertrekken wij naar Kings Canyon. De rit duurt wederom 6 uur en 450 km verder arriveren wij bij de Kings Canyon Ressort. Ook hier gaan wij kamperen. Hier hebben wij anderhalf uur vrij voor het eten en wij komen in gesprek met een Aussie echtpaar dat op weg is van Sydney naar Engeland en dat op de motor, wow! Ze hebben hiervoor 5 maanden uitgetrokken en dit gesprek is heel leuk. Wij zullen ze volgen via hun blog, ha ha.

3e dag Kings Canyon

Het begint al een gewoonte te worden om vroeg op te staan dus als de wekker om 4.45uur afgaat, is er niets aan de hand. Wij vertrekken nadat wij hebben ontbeten en alles is ingepakt want we komen hier niet meer terug. Op het programma staat een klim naar de top van Kings Canyon. Wij beginnen om 7.00 uur met een steile klim naar de top. Eenmaal daar aangekomen, ligt de hele woestijn (wat nu groen is door de vele regen) aan je voeten. Het is echt wonderbaarlijk mooi. Deze wandeling duurt ruim 3 uur en kent veel klimmetjes tussen de rotsen door. Wij komen langs de ‘Garden of Eden' en 2 watervallen. De foto's geven een beeld van wat wij hebben gezien maar je krijgt het nooit zo op beeld zoals je de werkelijkheid in het echt ziet! ADEMBENEMEND MOOI

Na de lunch duurt de rit terug naar Alice Springs weer eens 6 uur en moe maar voldaan komen wij terug naar Alice Station B&B. In 3 dagen hebben wij 1500 km gereden maar het was zeker de moeite waard.

Deborah haalt ons weer op. Ze heeft ondertussen wat tochtstrippen voor ‘onze kamer' gehaald zodat wij een rustig ‘muisloze' nacht kunnen hebben. Nadat wij de koffers her-ingepakt hebben, gaan wij de stad in voor een Jangles Burger met chips en bier. De smaak van bier hebben wij echt te pakken maar het drinkt zo lekker weg bij deze hoge temperaturen. De volgende dag vertrekken wij met vliegtuig richting Perth. Het is dan de een na laatste dag in Australie. Het is bijna voorbij, snik.

BT

NnT, 'Klees dit verhaal nu pas. Wat een hectiek :-O Dat wordt na terugkomst in NL vast ten minste een week lang uitrusten van jullie vakantie...

marijke

Ik zal niet zeggen dat ik al moe wordt waneer ik dit lees, maar wat een afstanden, beklimmingen en wandelingen! Goed dat jullie dus regelmatig joggen, dus conditie hebben jullie wel. Die zolen van Theo, zijn die door de hitte eraf gevallen??

Nicolette

eindelijk hebben jullie Aussi vlees gegeten.. Hoe was t?
En papa heeft staan bbq-en.. ik herken jullie bijna niet meer.. gaat lekker deze reis, als nieuw komen jullie weer terug ;)

vind t wel geweldig om te lezen dat jullie de wandeling moesten staken vanwege papa zn zolen haha
Had hij zn jesus slippers niet aan ;)

BT

@Nico: hahahahaha....